چگونگی استفاده درست از اینستاگرام برای کسبوکار
چرا بازاریابی در اینستاگرام؟
اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی به خصوص در ایران است که به راحتی جای فیسبوک را گرفته است و در سالهای اخیر تا حدی تب فیسبوک خوابیده است و جای خود را به اینستاگرام داده است.
از وقتی هم که امکان قرار دادن ویدیوهای یک دقیقهای فراهم شده است، شاهد محتواهای آموزشی یا سرگرم کننده بسیاری در اینستاگرام هستیم به طوری که خیلی از افراد به صورت جدی اقدام به برنامهسازی در اینستاگرام میکنند.
از دیگر مزیتهای اینستاگرام این است که شما میتوانید مشتریان احتمالی شهر یا محله خود را نیز هدف بگیرید، که این برای کسبوکارهای محلی یک مزیت و دلیل بازاریابی در اینستاگرام است.
هدف کسبوکار شما از حضور و بازاریابی در اینستاگرام چیست؟
۱- برخی از کسبوکارها با هدف افزایش فروش از اینستاگرام استفاده میکنند و در واقع بازاریابی اینستاگرامی را راهی برای افزایش فروش میدانند، مثلا یک فروشگاه اینترنتی با قرار دادن آخرین محصولات، محصولات تخفیف خورده و…. مشتریان را تشویق به خرید میکند.
۲- برخی اینستاگرام را فرصتی برای تثبیت جایگاه برند خود میبینند، مثلا شرکتی مثل سامسونگ برای افزایش فروش نیازی به اینستاگرام مارکتینگ ندارد، ولی مایل است که از طریق اینستاگرام افراد را از فعالیتهای بشر دوستانه خود با خبر کند تا خود را در ذهن مردم به عنوان یک برند متعصب نسبت به انسان ها و کره زمین معرفی کند، در واقع از اینستاگرام برای تثبیت جایگاه برند خود استفاده میکند.
۳- برخی کسبوکارها با این هدف وارد اینستاگرام میشوند تا فرهنگ کاری و پشت صحنه کسبوکار خود را به مشتریان نشان دهند و به نوعی ارتباط بهتری با مشتری برقرار کنند و تا حدی افزایش آگاهی از برند نیز داشته باشند.
با توجه به این مبحث بهتر است اهداف اصلی و فرعی خود را از حضور در اینستاگرام و انجام اینستاگرام مارکتینگ تعریف کنید.
نکته اول: انتخاب نام کاربری
صفحه پروفایل اینستاگرام یک کسبوکار بسیار متفاوت از یک پروفایل شخصی است، پروفایل اینستاگرام یک کسبوکار را همانند صفحه اصلی وبسایت آن کسبوکار در نظر بگیرید.
همانطور که در صفحه اصلی وبسایت کاربر باید متوجه شود که این وبسایت مربوط به چه مجموعهای است و این مجموعه چه کاری انجام میدهد، در پروفایل اینستاگرام شما نیز باید پاسخ این سوالات را پیدا کند.
وقتی کاربر به پروفایل اینستاگرام شما سر میزد باید خیلی سریع متوجه شود که این صفحه مربوط به یک کسبوکار است، این کسبوکار چه کاری انجام میدهد، در صفحه اینستاگرام این کسبوکار چه چیزی نصیب من میشود و راههای ارتباط با این کسبوکار چیست. اینها سوالاتی هستند که باید در پروفایل اینستاگرام کسبوکار خود به آنها پاسخ دهید.
دقت کنید که هنگام انتخاب نام کاربری در اینستاگرام، نامی را انتخاب کنید که تا حد ممکن کوتاه و ساده باشد.
یکی از مهمترین مزایای استفاده از نامهای ساده و کوتاه جایی اسن که کاربران میخواهند صفحه اینستاگرام شما را به یکدیگر معرفی کنند.
نکته دوم: انتخاب لوگو
انتخاب لوگو یکی از مهمترین نکاتی است که باید هنگام بازاریابی با اینستاگرام به آن توجه کرد زیرا جزو یکی از مهمترین پارامترهایی است که اینستاگرام هنگام رتبه بندی تصاویر به آن توجه میکند.
سعی کنید لوگوی خود را هر دو هفته یکبار تغییر دهید تا اینستاگرام متوجه فعال بودن اکانت شما شود.میتوانید برای مناسبت های مختلف از نسخه های مختلف لوگوی خود استفاده کنید.
نکته سوم: استفاده از هشتگ ها #
برای یافتن بهترین و محبوب ترین هشتگ های مرتبط با تصویرتان، کافیست در اینستاگرام هشتگ مورد نظرتان را جستجو کنید تا لیستی از مرتبط ترین هشتگ ها را مشاهده کنید و از بهترین آنها استفاده کنید.
نکته چهارم: نوشتن متن Bio
بسیاری از کاربران از اهمیت بخش Bio غافل هستند. این بخش یکی از مهمترین بخش هایی است که میتواند در جذب فالوور های جدید موثر باشد.
سعی کنید در این بخش مزایایی را بیان کنید که کاربر با دنبال کردن صفحه شما بدست میآورد. در این بخش به تبلیغ غیر مستقیم صفحه خود بپردازید و به کاربران بگویید که دنبال کردن این صفحه برایشان چه فایده ای دارد.
چند نکته برای بهینه کردن پروفایل اینستاگرام یک کسبوکار و همینطور پستها
۱- اولین قسمت از پروفایل شما، آیدی یا همان یوزرنیم کسبوکار شماست، همان نامی که افراد میتوانند به وسیله آن شما را تگ کنند یا شما را جستجو کنند. پس اولین قدم در داشتن یک پروفایل بهینه این است که این نام را به درستی انتخاب کنید.
آیدی پروفایل شما باید مرتبط با نام کسبوکار شما باشد و نوشتن آن راحت باشد.
۲- دومین نکته این است که پروفایل اینستاگرام یک کسبوکار باید به صورت عمومی باشد یعنی هر فردی حتی بدون دنبال کردن شما بتواند محتوای صفحه شما را مشاهده کند.
برخی به اشتباه یا با هر هدف دیگری صفحه تجاری اینستاگرام خود را به صورت خصوصی قرار میدهند.
۳- سومین نکته در مورد عکس پروفایل اینستاگرام است، عکس پروفایل اینستاگرام شما باید مرتبط با کسبوکارتان باشد که معمولا لوگوی کسبوکار خواهد بود و در درجه بعدی باید کیفیت لازم را داشته باشد. عکس پروفایل بی کیفیت منظره خوبی را ایجاد نمیکند.
۴- چهارمین نکته مربوط به نام صفحه اینستاگرام شماست، نام همان چیزی است که دقیقا زیر عکس پروفایل شما نوشته میشود و امکان فارسی نوشتن آن نیز وجود دارد. افراد با نام صفحه نیز میتوانند شما را جستجو کنند ولی تگ کردن فقط به وسیله آیدی صفحه امکان پذیر است.
۵- پنجمین نکته مربوط به بیوی پروفایل شما میباشد، بیو همان قسمتی است که زیر نام پروفایل شما قرار میگیرد و شما میتوانید توضیحاتی را در مورد کسبوکار خود ارایه دهید. در این قسمت تنها ۱۵۰ کارکتر میتوانید بنویسید، پس سعی کنید در همین ۱۵۰ کارکتر به سوالات ذهنی کاربر که به آنها اشاره شد پاسخ دهید.
۶- ششمین نکته در بهبود پروفایل مربوط به بخش وبسایت است، این قسمت تنها جایی است که اینستاگرام اجازه درج لینک را به شما داده است، البته در این قسمت حتما نباید آدرس وبسایت قرار گیرد، میتوانید آدرس تلگرام خود یا هر لینک دیگری را نیز وارد کنید
سعی کنید از این قسمت به نحو احسنت استفاده کنید، برخی آدرس وبسایت، برخی آدرس لندینگ پیج کمیپن خود و برخی آدرس تلگرام خود را وارد میکنند.
۷- هفتمین نکته مربوط به بهینه سازی پستها است، لطفا از تگ لوکیشین استفاده کنید، وقتی محتوایی در اینستاگرام قرار میدهید، میتوانید با استفاده از تگ لوکیشین موقعیت جغرافیایی این عکس را مشخص کنید.
مثلا عکسی از محیط کسبوکار خود قرار داده اید و با استفاده از تگ لوکیشین مشخص میکنید که محل این عکس کجاست. طبق آمار اینستاگارم، پستهایی که از تگ لوکیشین استفاده میکنند بیشتر از پستهای دیگر دیده میشوند و کاربران را بیشتر با خود درگیر میکنند.
۸- عکسهای با کیفیت قرار دهید، اینستاگرام پر از عکس است و کاربران روزانه عکسهای زیادی مشاهده میکنند که خیلی از آنها با کیفیت هستند، پس با قرار دادن عکسهای بیکیفیت، برند خود را خدشه دار نکنید.
۹- در محتواهایی که قرار میدهید از هشتگهای مرتبط استفاده کنید، اینستاگرام محدودیت ۳۰ هشتگ را گذاشته است ولی به این معنی نیست که حتما ۳۰ هشتگ را وارد کنید، معمولا تعداد ۱۰ یا ۱۱ هشتگ مناسب است، در هشتگها زیاده روی نکنید و از هشتگهای نامرتبط که صرفا پرطرفدار هستند استفاده نکنید.
گردآوری: سیاوش کریمی